fbpx

YLEISET TOIMITUSEHDOT

Muuttopalvelu Kengurut pyrkii aina löytämään ratkaisut, jotka palvelevat kaikkia osapuolia. Nämä ehdot auttavat meitä varmistamaan, että asiat hoituvat sujuvasti myös silloin, kun kohtaamme odottamattomia tilanteita.

1.        SOVELTAMINEN

1.1.          Näitä toimitusehtoja sovelletaan Muuttopalvelu
Kengurut / OnDemand Finland Oy:n  myymiin
ja tuottamiin palveluihin. Muuttopalvelu Kenguruiden/OnDemand Finland Oy
käytetään jäljempänä lyhennettä Kengurut. Tuotteiden vuokralleottajasta,
palvelua käyttävästä asiakkaasta, varastointitilan vuokraajasta tai muusta
asiakkaasta käytetään jäljempänä lyhennettä Asiakas.

1.2.          Kenguruiden lainmukainen vastuu siirrettävälle
irtaimistolle perustuu tiekuljetussopimuslakiin sekä Pohjoismaisen
Speditööriliiton (PSYM 2015) yleisiin määräyksiin. Mikäli PSYM:n ehtojen ja
näiden yleisten toimitusehtojen välillä on ristiriitaisuuksia, noudatetaan
näitä yleisiä toimitusehtoja.

1.3.          Palveluiksi, toimeksiannoiksi ja työsuorituksiksi
luetaan kaikki ne tapahtumat, joissa Kengurut tai Kenguruiden alihankkija on
toimittanut Asiakkaalle työtehtävää varten työntekijöitä, kalustoa,
työmenetelmiä, suunnitelmia jne.


2.        PALVELUT JA TYÖSUORITUKSET SEKÄ NIIHIN LIITTYVÄT LASKUTUSPERUSTEET

2.1.          Asiakasta laskutetaan palvelusta erikseen
ilmoitettujen veloitushintojen mukaan.

2.2.          Mikäli Kengurut laskuttaa Asiakasta
yksikköveloitushintojen mukaan, Asiakasta veloitetaan jokaiselta alkavalta
tunnilta, ellei toisin ole sovittu. Minimiveloitus on kaksi tuntia, ellei
toisin ole sovittu. Veloitettava aika alkaa Kenguruiden työntekijöiden
lähtiessä toimipisteeltä (Levytie 4, FI-00880) ja päättyy työntekijöiden
palattua samalle toimipisteelle. Veloitusaikaan sisältyvät myös toimeksiannolla
tarvittavien materiaalien ja työvälineiden sekä mahdollisten varastointiin
tulevan tai lähtevän irtaimen lastaus ja purku. 


2.3.          Mikäli Asiakas teettää Kenguruilla toimeksiannon
ulkopuolisia töitä, Asiakkaan irtaimen määrä on etukäteen ilmoitettua suurempi,
kuljetus joutuu odottamaan kohteeseen pääsyä, muutto-olosuhteet ovat ennalta
ilmoitettua haastavammat tai jokin muu toimeksiannon toteuttamiseen vaikuttava
seikka poikkeaa siitä mistä on tilauksen teon yhteydessä sovittu joko
kirjallisesti tai suullisesti, Kenguruilla on oikeus veloittaa näistä töistä
erikseen.

2.4.          Kenguruilla on palveluissaan työnjohdollinen vastuu.
Mikäli asiakas haluaa vaikuttaa työnjohtoon, tai muuten suoritettavaan työhön,
vastuu palveluiden onnistumisessa ja sujuvuudessa siirtyy asiakkaalle.

2.5.         Työpäivän aikana Kenguruiden työntekijöillä on oikeus
työaikalainsäädännön mukaisiin lepotaukoihin, jotka veloitetaan normaalien
yksikköveloitushintojen mukaan. Yli kuuden tunnin toimeksiantoon kuuluu puolen
tunnin lepotauko. Alle kuuden tunnin, mutta yli neljän tunnin toimeksiantoon
kuuluu yksi 15 minuutin virkistäytymistauko. Yli 8 tunnin toimeksiantoon kuuluu
lepotauko ja kaksi virkistäytymistaukoa. Mikäli toimeksianto kestää yli
kymmenen tuntia, on työntekijöillä oikeus lisätaukoihin työehtolainsäädännön
mukaisesti.


3.       VUOKRATTAVAT TUOTTEET

3.1.         Vuokra-aika lasketaan päivästä, jolloin vuokrattavat
tuotteet toimitetaan tai noudetaan Kenguruiden varastosta päivään, jolloin ne
palautetaan Kenguruille, mainitut päivät mukaan luettuna.

3.2.         Jokaisesta osakuljetuksesta veloitetaan erillinen
toimitus- tai noutomaksu.

3.3.         Mikäli Asiakas ei ole tyytyväinen toimitettuihin
tuotteisiin, niiden määrään tai laatuun, tai ko. vuokrausehtoihin, Asiakkaan
tulee ilmoittaa siitä Kenguruille viimeistään seuraavana arkipäivänä, kuitenkin
ennen vuokrattavien tuotteiden käyttöönottoa. Tuotteita palautettaessa
Asiakkaan on ilmoitettava viimeistään seuraavan arkipäivän kuluessa, mikäli Asiakkaalla
on huomautettavaa vuokratuotteista.

3.4.         Asiakas on vastuussa vuokrattavista tuotteista
vuokrasuhteen ajan. Puuttuvista, turmeltuneista ja rikkoutuneista tuotteista
veloitetaan Kenguruiden tuotehinnaston mukainen veloitushinta.

3.5.                
Mikäli Asiakas rikkoo tämän sopimuksen ehtoja,
Kenguruilla on oikeus purkaa sopimus välittömästi jolloin Asiakas palauttaa
vuokratut tuotteet omalla kustannuksellaan.

 

 

4.       VARASTOPALVELUT

4.1.         Varastoinniksi luetaan kaikki ne tapahtumat, joista
on tehty varastointisopimus ja joissa Kengurut on ottanut vastaan irtainta.
Mitään muita tapahtumia, kuten Asiakkaan irtaimiston säilyttämistä muuttoautossa
yön yli, ei lueta varastoinniksi.

4.2.         Varastoinnin vuokra-aika laskutetaan jokaiselta
alkavalta varastointiviikolta mukaan lukien varastoon tulo- ja lähtöpäivät.

4.3.         Kengurut on vakuuttanut varastoitavan irtaimen
murto-, palo- ja vesivahinkojen varalta Asiakkaan sopimuksen tekohetkellä
ilmoittamaan arvon mukaan. Mikäli Asiakas ei ole ilmoittanut varastoitavan
irtaimen arvoa vakuutus ei ole voimassa. Irtaimiston arvona käytetään
päivänarvoa. Vakuutus ei korvaa rahaa, arvopapereita, jalometalleja, koruja tai
muita vastaavia. Mikäli Asiakkaan oma kotivakuutus kattaa varastoinnin, tulee
tästä ilmoittaa Kenguruille ennen sopimuksen tekoa.

4.4.         Kenguruiden varastossa ei saa varastoida
elintarvikkeita eikä räjähtävää, palonarkaa, ympäristölle vaarallista tai
muulla tavoin vahingollista irtainta. Mikäli varastoitu irtain voi Kenguruiden
arvion mukaan olla vahingoksi ihmisille, kiinteistölle tai muiden asiakkaiden
varastossa olevalle irtaimelle, Kenguruiden on oikeus poistaa tavara
varastostaan välittömästi. Asiakas ei saa varastoida irtainta, joka poikkeaa
huomattavasti siitä, mitä pidetään normaalina säilytystavarana sen arvon ja
laadun suhteen, kuten turkkeja, jalokiviä, aseita, patruunoita, lääkkeitä, elintarvikkeita,
eläinperäisiä tuotteita, kasveja, vaarallisia ja haitallisia aineita, käteistä
ja muuta arvotavaraa tai lämpötilavaihtelulle herkkiä esineitä.

4.5.         Kengurut ei vastaa asiakkaan irtaimelle aiheutuneista
välittömistä tai välillisistä vahingoista, jotka aiheutuvat tuholaisista tai
muista vastaavista syistä. Asiakas on tietoinen siitä, että samassa
kiinteistössä varastoidaan myös muiden asiakkaiden irtainta, joka saattaa
heikentää kiinteistön sisäilman tai siellä varastoitavan irtaimen laatua. Kengurut
ei vastaa Asiakkaalle muiden asiakkaiden irtaimesta tai sopimusrikkomuksista
aiheutuneista vahingoista tai haitoista. Mikäli Asiakas on pakannut varastoon
tulevan irtaimen itse, Asiakas on vastuussa irtaimen pakkaamisesta niin, ettei
siitä aiheudu vahinkoa muulle samassa tilassa varastoitavalle irtaimelle. 

4.6.         Varastointipalveluiden osalta Kengurut noudattaa
Pohjoismaisen Speditööriliiton (PSYM 2015) yleisiä määräyksiä. Mikäli PSYM
(2015) – ehtojen ja näiden yleisten toimitusehtojen välillä on
ristiriitaisuuksia, noudatetaan yleisiä toimitusehtoja.


5.        TOIMEKSIANNON PERUUTTAMINEN TAI MUUTTAMINEN

5.1.         Asiakkaalla on oikeus peruuttaa tai muuttaa työsuoritus
veloituksetta, mikäli peruutus tehdään vähintään viisi arkipäivää ennen työsuorituksen
sovittua aloitusjankohtaa, ellei toisin ole sovittu. 

5.2.          Mikäli työsuoritus perutaan tai muutetaan alle viisi
arkipäivää ennen sen sovittua aloitusta, Kenguruilla on oikeus laskuttaa Asiakkaalta
työhön minimiarvion mukaisesti varattujen resurssien hinta, ellei toisin ole
sovittu.  Mikäli työsuoritus perutaan tai
muutetaan sen alettua, Kenguruilla on oikeus veloittaa työsuorituksesta koko
siihen käytetyn ajan lisäksi minimiarvion mukaisesti varattujen resurssien
hinta, ellei toisin ole sovittu.


6.       YLIVOIMAINEN ESTE JA MUITA ERITYISTILANTEITA

6.1.         Kenguruiden tulee viipymättä ilmoittaa mahdollisesta
ylivoimaisesta esteestä (Force majeure) Asiakkaalle. Ylivoimainen este
oikeuttaa sekä Kenguruiden että Asiakkaan luopumaan toimeksiannosta kuitenkin
niin, että Asiakas sitoutuu maksamaan jo tehdystä työstä. Kengurut ei korvaa
Asiakkaalle ylivoimaisesta esteestä aiheutuneita lisäkuluja.

6.2.         Kengurut ei vastaa toimeksiannon viivästymisestä
aiheutuvista kuluista, jotka johtuvat Kenguruista riippumattomista syistä,
kuten esimerkiksi sääolosuhteista, ruuhkasta tai onnettomuudesta. 



7.        KULJETUKSIIN LIITTYVÄT RAJOITUKSET

7.1.          Kenguruiden kalustolla ei voi kuljettaa eläimiä.

7.2.         Kenguruiden kalustolla ei voi kuljettaa henkilöille
tai omaisuudelle vaaraa tai haittaa aiheuttavaa irtainta, esimerkiksi
räjähteitä, tulenarkoja, syövyttäviä tai pistävän hajuisia aineita.

7.3.         Asiakkaan on kuljetettava aseet ja ammukset omatoimisesti
ampuma-aselain mukaisesti.

7.4.          Kengurut noudattaa kuljetuksissaan omien ehtojensa
lisäksi myös mahdollisten alihankkijoidensa ehtoja ja muita soveltuvia
kansainvälisiä ehtoja ja määräyksiä.


 


8.       TYÖTURVALLISUUS

8.1.          Mikäli Kenguruille osoitetussa työsuorituksessa on
syytä huomioida normaalista työn tekemisestä poikkeavia
työturvallisuusnäkökohtia johtuen, mm. työoloista, siirrettävästä irtaimistosta
tai Asiakkaan tiloista, Asiakkaan on ilmoitettava siitä Kenguruille ennen
työsuorituksen aloittamista.

8.2.         Mikäli Kenguruiden työntekijät havaitsevat
työturvallisuutta vaarantavia tekijöitä, on heillä oikeus keskeyttää
työsuoritus välittömästi. Kenguruilla on näissä tilanteissa oikeus laskuttaa jo
tehdystä työstä, kuitenkin vähintään minimiarvion mukaisesti varattujen
resurssien hinta.

8.3.         Kengurut noudattaa aina työturvallisuusohjeitaan,
työaika- ja työturvallisuuslakia, sekä kuljettajien ajo- ja lepoaika-asetuksia.

 


9.       REKLAMAATIOT JA KORVAUSVASTUUT

9.1.          Mikäli Kenguruiden suorittaman työn tai palvelun
aikana Asiakkaan irtaimistoa tai muuta omaisuutta rikkoontuu, Asiakkaan on
tehtävä kirjallinen reklamaatio Kenguruille kohtuullisessa ajassa ja
viivyttelemättä. Reklamaatiossa on yksilöitävä tapahtunut vahinko sekä
esitettävä hyvitys- tai korvausvaatimus. Yritysasiakkaiden tulee tehdä
reklamaatio seitsemän (7) päivän kuluessa. Kuluttaja-asiakkaiden on
ilmoitettava vahingoista pääsääntöisesti kahden viikon (14 päivää) kuluessa.
Ellei näin ole menetelty, Kengurut vapautuu korvausvastuusta.

9.2.          Asiakkaan tulee hoitaa reklamaatiota viivyttelemättä
koko käsittelyn ajan. Ellei näin ole menetelty, Kengurut vapautuu
korvausvastuusta.

9.3.          Kenguruiden työntekijöiden ja Asiakkaan on selkeästi
pystyttävä yksilöimään tapahtuma (vahinko, törkeä huolimattomuus, viivästys
tms.), joka on johtanut irtaimiston tai kiinteistön vaurioitumiseen,
työsuorituksen viivästykseen tai kestoon. Mikäli molemminpuolista yksilöintiä
ei voida todeta, vahinko ei ole korvauksen piirissä.

9.4.          Kenguruiden lainmukainen vastuu siirrettävälle
irtaimistolle perustuu Tiekuljetussopimuslakiin (PSYM2015). Kenguruiden ollessa
vahingosta vastuussa korvaus lasketaan vahingoittuneen irtaimen käyvän arvon
mukaan. Korvausvastuu on rajoitettu kotimaankuljetuksissa enintään 20 €/kg.
Asiakas voi parantaa korvausturvaansa ottamalla toimeksiantoon erillisen
kertakuljetusvakuutuksen.

9.5.         Muilta osin Kenguruiden ollessa vahingosta vastuussa
korvauksessa noudatetaan Pohjoismaisen Speditööriliiton (PSYM 2015) yleisiä
määräyksiä.

9.6.         Käypää arvoa määrittäessä huomioidaan irtaimen ikä,
kunto ja käyttökelpoisuus. Käyvällä arvolla ei tarkoiteta ostohintaa vaan
markkinahintaa, jonka usea henkilö olisi ollut siitä valmis maksamaan. 

9.7.          Kenguruilla on oikeus ensisijaisesti pyrkiä
korjaamaan virhe. Kenguruilla on kuitenkin myös oikeus kieltäytyä virheen
korjaamisesta ja vaihtoehtoisesti hyvittää virhe kertakorvauksella.

9.8.          Kenguruiden korvausvastuu ei koske tunnearvoa,
välillisiä vahinkoja, oman ajan käyttöä tai muita vastaavia menetyksiä.
Korvausvastuu ei myöskään kata siirrettävän tai asennettavan ja purettavan
tavaran takuun menetyksiä. Kosmeettisessa vauriossa korvataan vaurion
aiheuttama arvon menetys.

9.9.          Kenguruiden korvausvastuun ulkopuolella ovat kaikki
sähköiset ja tietotekniset vahinkotapahtumat, kuten tiedostojen varmistukset,
ohjelmien ja tiedostojen tuhoutuminen, johtojen tai vastaavien
irrottamisesta/asentamisesta väärään paikkaan aiheutuneet vahingot, laitteen
toimimattomuus ilman ulkoista vauriota sekä muut näihin rinnastettavat
vahinkotapahtumat.


9.10.        Kenguruiden korvausvastuu katoamisissa rajoittuu
Tiekuljetussopimuslakiin. Asiakkaan vastuulla on tällöin todistaa, että
kadonnut irtain on ollut Kenguruiden hallussa.

9.11.        Kenguruiden korvausvastuu vahingosta voi pienentyä
tai poistua kokonaan, mikäli voidaan osoittaa jokin seuraavista seikoista:

9.11.1.      Asiakas on laiminlyönyt siirrettävän irtaimiston
asianmukaisen pakkaamisen tai tilojen ja lattioiden suojaamisen. Asianmukainen
irtaimiston pakkaus ja tilojen ja lattioiden suojaus tarkoittaa Kenguruiden
antamien ohjeiden mukaista toimintaa. Irtaimiston pakkaus sekä tilojen ja
lattioiden suojaus on Asiakkaan vastuulla, ellei toisin ole sovittu.

9.11.2.      Siirrettävän irtaimiston kunto ei mahdollista sen
turvallista siirtämistä normaalia varovaisuutta noudattaen, esimerkiksi
merkittävän huonokuntoinen tai virheellisesti kasattu huonekalu.

 


9.11.3.        Siirrettävä irtaimisto on erityisen altis lämpötilan
tai kosteuspitoisuuden vaihtelulle, esimerkiksi kasvit, öljyvärimaalaukset tai
erikoiskalusteet.


9.11.4.        Elektroniseen laitteeseen ei ole syntynyt
toimeksiannon aikana selviä ulkoisia vaurioita.

9.11.5.        Asiakas on edellyttänyt työn suorittamista siitä
huolimatta, että siirrettävä irtaimisto olisi edellyttänyt erityistä osaamista.



10.      YLEISET LASKUTUSEHDOT

10.1.         Vuokratuotteista ja varastointipalveluista
laskutetaan sopimuksen mukaan kuukausittain, ellei toisin ole sovittu.

10.2.        Kengurut varaa oikeuden muuttaa yksikköhintojaan
muuttuvan markkina- ja kustannustilanteen mukaisesti.

10.3.        Maksuehto on 7 pv netto, ellei toisin ole sovittu.

10.4.        Viivästyskorko on kulloinenkin Suomen Pankin vahvistama viivästyskorko.

10.5.        Työsuoritukset ja palvelut laskutetaan sopimuksen
mukaan joko osittain tai kokonaan ennakkoon tai työsuorituksen jälkeen.

 

 

11.       MUUT EHDOT

11.1.         Asiakkaan on ilmoittettava osoitteiden tai  työmääräarvioiden muutoksista
Kenguruille viimeistään viisi arkipäivää ennen sovittua työsuorituksen aloittamista.

11.2.         Kengurut voi vaatia tarvittaessa ennakkomaksun joko osittain tai kokonaan.

11.3.        Erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan
neuvotteluin. Mikäli yrityksistä huolimatta neuvotteluissa ei päästä
yhteisymmärrykseen, toimitaan seuraavasti.

11.3.1.      Kuluttaja-asiakkaiden osalta asia ratkaistaan
Helsingin käräjäoikeudessa suomen kielellä.

11.3.2.      Yritysasiakkaiden osalta asia ratkaistaan välimiesmenettelyssä
Keskuskauppakamarin välimiesmenettelysääntöjen mukaisesti.
Välimiesoikeus on yksijäseninen, välimiesmenettelyn paikka on Helsinki ja
välimiesmenettelyn kieli on suomi.  

 

 

Kengurut tilaus-, palvelu- ja toimitusehdot

Kohta 1
Nämä ehdot on laadittu suojaamaan asiakkaan sekä Kenguruiden (OnDemand Finland Oy) välistä sopimusta. 

Kohta 2
Tilaus/sopimus on voimassa vasta kun Kengurut on antanut vahvistuksen. Vahvistukset tehdään asiakkaalle ja Kengurut-työkalenteriin tilausjärjestyksessä. Tehty tarjous ei ole vielä vahvistus ja sitä ei ole vielä tallennettu työkalenteriin.

Kohta 3
Tilauksen peruminen tulee tehdä viimeistään viisi arkipäivää ennen työn suorittamista. Kenguruilla on oikeus periä antamansa työsuoritteen minimiveloituksen määrä liian myöhään perutuista tilauksista.

Kohta 4
Asiakkaan vastuuseen kuuluu riittävä kalusteiden suojaaminen sekä alkuvalmistelu, mukaan lukien kulkuväylät. Erikseen tilatulla palvelulla näitä voidaan suorittaa myös Kenguruiden toimesta. Jos tilausta suorittaessa tehdään esimerkiksi suojausta, peritään kohtuullinen materiaalilisä ja arvioitu suoriteaika saattaa venyä.

Kohta 5
Kenguruilla on oikeus venyttää suoritteen arvioaikaa poikkeavissa tilanteissa merkittävästi. Esimerkiksi jos hissi ei olekaan toiminnassa/käytettävissä, piha auraamatta, muuttoruuhkaa, huomattavasti ilmoitettua enemmän tavaraa/kalusteita tai kyseisessä paikassa on muuten poikkeavat olosuhteet. Tai jos tarjouksen/vahvistetun tilauksen jälkeen on tullut lisätöitä (kuten purku-/asennustöitä, suojaamista, pakkaamista jne.). 
Force majeure, ylivoimaisen esteen kohdatessa, Kengurut ei ole vastuussa palvelun muutoksista.

Kohta 6
Noudatamme toimissamme työaika- sekä työturvallisuuslakia.

Kohta 7
Mahdollinen oikaisu/reklamaatio tulee tehdä viimeistään 7 vuorokautta työsuoritteen jälkeen kirjallisesti. Kenguruilla on oikeus vedota tiekuljetussopimuslakiin.

Kohta 8
Hinnasto on pääsääntöisesti voimassa kuluttaja-asiakkaille ja se sisältää arvonlisäveron. Lopullinen hinta-arvio annetaan tarjouksessa. Hinta saattaa vaihdella arkipyhien- sekä aattojen läheisyydessä. Pidätämme oikeuden myös kiirelisään. Kenguruilla on oikeus käypään polttoainelisään nopeasti muuttuneessa tilanteessa, jossa polttonesteen hinta on noussut tarjouksen jälkeen yli 20%.

Kohta 9
Työsuorite ja muut laskuun liittyvät asiat (esimerkiksi materiaalikorvaus) tulee maksaa sovitulla tavalla ja sovittuun aikaan mennessä. Käytämme viivästyksissä lain mukaista viivästyskorkoa. Maksuhuomautuksen jälkeen voimme siirtää laskun perintään.

Kohta 10
Mahdollinen sovittelu tehdään ensisijaisesti asiakkaan ja Kenguruiden välillä.
Sovittelusopimuksen synnyttyä, katsomme että asia on loppuunkäsitelty ja kaikki asiaa koskevat tiedot pysyvät sopimusosapuolten välisinä. Jos osapuolet eivät pääse sopuun, ratkaistaan asia viime kädessä Helsingin käräjäoikeudessa.

Muuttopalvelu Kengurut logo

Yhteydentto